Sunday, April 10, 2011

Lawatan ke Proton Shah Alam + berjalan-jalan (Episode 1)

By:   
Mohamad Razif Bin Abdul Rahim(B020710037)  
Muhammad Alif Bin Mohamad (B020710111)

31/3/2011, 32 orang pelajar dari UTeM (Industrial Electronic) telah pergi melawat kilang Proton di Shah Alam.
Aku telah mengantikan partner aku iaitu Muhammad Alif Bin Mohamad kerana beliau ada kelas Control Principal pada tarikh berkenaan..
 
Di bawah akan diceritakan kronologi perjalanan ke kilang Proton di Shah Alam. Pengalaman baru bagi aku, iaitu bangun 5.30 pagi hari ini.. selalu 6.30pagi baru alarm berbunyi
   
6.00 pagi- Seperti amaran yang diberikan oleh ketua rombongan Amir, semua pelajar berkumpul di Pusat Persatuan Pelajar

6.30 pagi- Batang hidung ketua rombongan masih tidak kelihatan..

7.00 pagi- Ketua rombongan tiba.. Janji melayu..

7.30 pagi- Encik Sadiqin berserta lecturer pengiring tiba.. Bas mula berangkat ke Shah Alam.. Menyesal aku bangun 5.30 pagi harini.

9.00 pagi-Tertidur.. sedar-sedar telah berada di depan kilang Proton Shah Alam.



Kilang Proton, Shah Alam
9.05pagi- Di sambut oleh Pengawai Pengiring dari Proton.

Muka pengawai pengiring Proton yang gembira
9.10pagi- Taklimat ringkas berkenaan lawatan..Pelajar akan melawat kilang membuat kereta Proton Saga FL. Peraturan-peraturan lawatan dijelaskan; tiada camera,kasut bertutup,keselamatan .Video dimainkan bagi menunjukkan misi,visi dan kemajuan Proton dalam industri automotive negara.Terdapat 4 kilang yang membuat kereta Proton di Shah Alam iaitu kereta Saga FL, Exora, Persona, Inspira . Kereta seperti waja dibuat bergantung kepada permintaan
Mendengar taklimat
9.20pagi- Sesi soal dan kemudian dijawap berlansung.

Anda tanya saya jawap..

9.30pagi- Lawatan ke kilang membuat Proton Saga FL dimulakanSecara personally, inilah kali pertama aku masuk kilang sebab masa aku praktikal dulu aku lebih banyak keluar daripada duduk di office. Ini kerana aku menjaga site-site telco seperti Maxis, Celcom dan U-Mobile.. So, suasana kilang jauh berbeza daripada apa aku pernah lalui... Semuanya bergerak pantas..
Tidak boleh duduk diam lansung, kerana bahagian-bahagian yang perlu dipasang diletakkan diatas converyor yang sentiasa bergerak.. Di kilang Proton, proses pemasangan setiap bahagian adalah secara berantai.. Dimana selepas siap satu bahagian, maka akan diteruskan ke bahagian yang lain.. Kalau lambat lambat kita berkerja maka ianya akan termasuk ke bahagian permasangan lain.
 So, kecepatan dan ketelitian dalam memasang setiap bahagian amatlah dititik beratkan.. Begitu respect cara mereka berkerja kerana sangat amat cepat.. Di Proton colour code melambangkan pangkat seseorang.. Biru melambangkan operator dan kuning melambangkan line leader..

Sangat pantas mereka membuat kerja kerana 2minit sahaja diperlukan untuk memasang satu bahagian kereta proton Saga FL seperti lampu, enjin, tayar. Suasana kilang yang pantas, bising serta panas mampu memberi tekanan kepada sesiapa sahaja yang berkerja di dalamnya.





10.30pagi- Makan time..Pengiring Proton menyatakan mereka telah menyediakan banyak makanan untuk para pelajar.. Untuk tidak menghampakan dan menjaga hati mereka...aku makan sebanyak mungkin..
Makan-makan
10.45pagi- Bersedia untuk bersurai

10.55pagi- Penyampaian cedera hati daripada pihak Universiti kepada Proton atas kerjasama yang diberikan.

Penyampaian cenderahati oleh Encik Sadiqin
10.57pagi- Sesi posing dimulakan dengan aku mencari sesiapa yang bercamera untuk menangkap gambar.

11.00pagi-Bersurai.. tetapi sebelum bersurai aku sempat bertanya sesuatu kepada pegawai pengiring Proton.  
"Aku: Encik mana engineer Proton ?? Tak nampak pun dekat kilang tadi.."
"Pegawai: Diorang semua kat office, duduk dalam aircond kadang-kadang diorang turun melawat production line" 
"Aku: Oh..."

9 comments:

nur farahin rashidi said...

hai. erm sy farra, student ukm. can i know how you went there? maksudnya boleh email sy tak macamana anda deal dgn proton. harap sgt. thank u :)

Husnul Khotimah said...

assalamualaikum, admin.. nak tau gak mcm mn korang deal ngn proton tu..

nana_mujahidah92@yahoo.com

Anonymous said...

as salam.. minta tlg email sekali mcm mana nak deal dgn proton.. thanks :) nice post

ismiemma@yahoo.com

Anonymous said...

hai admin,macam mana nak deal dgn proton ye? thanks :)
muhdazwan9193@yahoo.com

siti aishah kamaruddin said...

Assalamualaikum.. Admin blh x share ilmu dengan saya tuk deal dengan pihak proton? Teringin juga ade pengalaman mcm korg..
sitiaishahkamaruddin@gmail.com

siti aishah kamaruddin said...

Assalamualaikum.. Admin blh x share ilmu dengan saya tuk deal dengan pihak proton? Teringin juga ade pengalaman mcm korg..
sitiaishahkamaruddin@gmail.com

nadhierasabri said...

salam admin, saya nak tanya macam mana nak deal dengan proton untuk buat industrial visit? terima kasih
nadhierasabri@yahoo.com

wawaxirez said...

Salam admim. Can u tell me how to deal with proton to make a trip to their factory. Really need it. Hope you will help me . Email me at xirezdivine@yahoo.com

research methodology said...

Assalamualaikum Admin, saya nak tanya macam mana nak deal dengan proton untuk buat industrial visit? mohon agar admin dapat emel maklumat kepada saya. Terima kasih
helium2204@yahoo.com.my